Zgłoszenie wygaśniecia obowiązku podatku od nieruchomości - osoby prawne

17‑06‑2015

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Finansowy nr tel. +48 32 755 06 04

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170).
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz deklaracji (patrz załącznik)
  2. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  3. Szczegółowe regulacje prawne dotyczące rodzaju, wymogów formalnych składanych pełnomocnictw zostały zamieszczone w dziale IV rozdziale 3a ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi  DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości - Ministerstwo Finansów 

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Finansowy (pokój Nr 112 - I piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 42

 

Opłaty

  1. Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnej deklaracji dokonywana jest korekta wymiaru podatku na koncie podatkowym Podatnika. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. Decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego wydawana jest - po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania podatkowego - w wyjątkowych sytuacjach:
  • Podatnik w całości lub w części nie zapłacił podatku.
  • Podatnik, mimo obowiązku, nie złożył deklaracji.
  • Wysokość zobowiązania podatkowego jest inna, niż ta, którą wykazał Podatnik w deklaracji.

 

Tryb odwoławczy

  1. Podatek płatny jest bez wezwania, na podstawie złożonej przez Podatnika deklaracji, co oznacza - że w tym postępowaniu nie jest wydawane rozstrzygnięcie, od którego przysługiwałoby Podatnikowi odwołanie - za wyjątkiem szczególnych okoliczności, opisanych powyżej, w których wydawana jest decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.
  2. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
  2. Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  3. W ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatnicy podatku od nieruchomosci zobowiązani są zgłosić właściwemu organowi podatkowemu fakt wystąpienia tych okoliczności.
  4. Zgłoszenie wygaśnięcia obowiązku podatkowego dokonywane jest poprzez złożenie Deklaracji na podatek od nieruchomości, sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) - dalej RODO:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 0600
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja statutowych i ustawowych zadań Miasta Racibórz. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, a także w ramach sprawowania władzy publicznej.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych - art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Na jej podstawie przetwarzane są  dane podawane przez Pana/Panią dobrowolnie np. numer telefonu celem zapewnienia szybkiej i sprawnej komunikacji związanej z realizacją złożonego wniosku,
  • wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy - art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
  • wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa - art. 6 ust. 1 lit . c RODO,
  • wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym przez administratora - art. 6 ust. 1 lit. e RODO
  1. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  2. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  3. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wyznaczony przepisami prawa, w tym przez okres wskazany w instrukcji kancelaryjnej.
  4. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych osobowych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją ich niedopełnienia będzie brak możliwości realizacji sprawy.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą podlegały profilowaniu.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Finansowy

Dokumenty:
Plik pdf Deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1.pdf
27-09-2021 09:58:18
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
193KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości_dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu ZDN_1.pdf
27-09-2021 09:58:18
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
103KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości_dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania ZDN_2.pdf
27-09-2021 09:58:18
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
102KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik doc Deklaracja na podatek od nieruchomości (druk ma zastosowanie w przypadku zaistnienia obowiązku podatkowego prze 1 lipca 2019r).doc
27-09-2021 09:58:18
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
86KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more