Dokonanie zmiany imienia (imion) dziecka

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Urząd Stanu Cywilnego, u. Wileńska 7,  nr tel. +48 32 755 06 20

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681).
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).

 

Wymagane dokumenty

Dowody osobiste rodziców (do wglądu).

 

Sposób dostarczania dokumentów

Oświadczenie należy złożyć w urzędzie osobiście w godzinach pracy.

 

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Wileńska 7, 47-400 Racibórz
Numer telefonu : +48 32 755 06 20

 

Opłaty

  1. Kwota opłaty: 11 PLN.
  2. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu
  3. Numer Rachunku Bankowego: MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692
  4. Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w kasie Urzędu.
  5. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Sprawa załatwiana jest niezwłocznie.
  2. W przypadku odmowy przyjęcia oświadczenia wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie przyjęcia ww. oświadczenia.

 

Tryb odwoławczy

  1. Odmowa przyjęcia oświadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie.
  2. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  3. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
  6. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Rodzice dziecka mogą w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia złożyć przed wybranym kierownikiem urzędu stanu cywilnego pisemne oświadczenie o zmianie imienia (imion) dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia.
  2. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze dla dziecka więcej niż dwóch imion, imienia ośmieszającego, nieprzyzwoitego, w formie zdrobniałej oraz imienia niepozwalającego odróżnić płci dziecka. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka ale w powszechnym znaczeniu jest przypisywane do danej płci.
  3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przyjął oświadczenie rodziców dziecka o zmianie imienia lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia, przesyła protokół kierownikowi urzędu stanu cywilnego właściwemu do sporządzenia aktu urodzenia, w terminie jednego dnia roboczego od dnia sporządzenia tego protokołu, w celu dołączenia do aktu urodzenia wzmianki dodatkowej o zmianie imienia lub imion dziecka.
 

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) (dalej RODO) informujemy, że:

  1. Administratorami Pani/Pana danych osobowych są:
  • w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru PESEL i Rejestru Stanu Cywilnego - Minister Cyfryzacji, Warszawa, ul. Królewskiej 27, e-mail: iod@mc.gov.pl lub formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt,
  • w zakresie kształtowania jednolitej polityki realizacji obowiązków określonych w ustawie - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, 02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5 lub e-mail: iod@mswia.gov.pl,
  • w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach - Prezydent Miasta Raciborza, 47-400 Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6 lub e-mail: iodo@um.raciborz.pl.
  1. Celem przetwarzana danych osobowych jest prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska, a także sporządzanie testamentu allograficznego, wypełnianie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie statystyki publicznej, oraz ustawy o ewidencji ludności.
  2. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
  3. Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Państwowego w Katowicach Oddział w Raciborzu.
  4. Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny.
  5. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
  6. Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
  8. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosków.
  9. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności oraz art. 6 ust. 1 lit . c RODO i art. 6 ust. 1 lit . e RODO.


Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Urząd Stanu Cywilnego
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Brak dokumentów
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more