Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2018r.

03‑01‑2019

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Gospodarki Nieruchomościami nr tel. +48 32 755 06 68

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 139 z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).

 

Wymagane dokumenty:

Jeżeli zachodzą ustawowe przesłanki, sprawa przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności załatwiana jest z urzędu, a więc nie jest konieczne składanie wniosku o wydanie zaświadczenia.

Wyjątkiem jest chęć uzyskania zaświadczenia w trybie pilnym – wówczas należy złożyć wniosek o jego wydanie na odpowiednim formularzu:

  • wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe - dla zaświadczeń wydawanych na wniosek właściciela w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku (patrz załącznik),
  • wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w związku z potrzebą dokonania czynności prawnej - dla zaświadczeń wydawanych na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu  w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku  (patrz załącznik).

Do wniosku o wydanie zaświadczenia, należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00 zł.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
  • w sekretariacie Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (pokój Nr 220 - II piętro) lub
  • w Biurze Obsługi Interesantów (parter)
  1. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Gospodarki Nieruchomościami (pokój Nr 220 - II piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 68

 

Opłaty:

  1. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia na wniosek - 50.00 zł.,
  2. Opłatę należy wpłacić w kasie Urzędu Miasta Racibórz – pok. 116 na I piętrze lub bezpośrednio na rachunek bankowy ING BSK S.A. 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692.

 

Termin wydania zaświadczenia przez Prezydenta Miasta Racibórz:

  • z urzędu - nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia;
  • na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku;
  • na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu – w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

W przypadku braku przesłanek ustawowych, wniosek załatwiany jest poprzez wydanie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.

 

Tryb odwoławczy

Od wydanego zaświadczenia nie przysługuje odwołanie ani zażalenie w trybie ustawy z dnia  14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją   o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do Prezydenta Miasta Racibórz,  w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji administracyjnej.

 

Inne informacje

  1. Osoby, które staną się z mocy prawa właścicielami gruntów, będą zobowiązane do uiszczania należności za nabycie prawa własności w formie corocznej opłaty, wnoszonej przez okres 20 lat licząc od 1 stycznia 2019r. Wysokość opłaty rocznej za przekształcenie będzie ustalona według stanu na dzień 1 stycznia 2019r. Opłatę wnosi się w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z wyjątkiem opłaty należnej za rok 2019, którą wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020r.
  2. Możliwe będzie wniesienie opłaty jednorazowo.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 lub art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016r.) – dalej RODO:

  1. Administratorem Danych jest  Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl , tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danychto iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności i związanych z tym zobowiązań podatkowych i spraw windykacyjnych.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit . c RODO - wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawyz dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
  5. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  6. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  7. Dane osobowe zgodnie z kategorią archiwalną Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt będą przechowywane:
  • w sprawach przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności bezterminowo,
  • w sprawach podatkowych przez okres dziesięciu lat,
  • w sprawach windykacji przez okres pięciu lat, biegnący od czasu jej zakończenia.
  1. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Pani danych osobowych jest warunkiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości zrealizowania przedmiotowego wniosku.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji i nie będą profilowane.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Dokumenty:
Plik pdf Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe_1112680.pdf
17-05-2023 14:24:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
94KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania w prawo własności gruntów na cele mieszkaniowe - czynność prawna_1112679.pdf
17-05-2023 14:24:44
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
88KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu