Zgłoszenie powstania obowiązku podatku od nieruchomości - osoby prawne

17‑06‑2015

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Finansowy nr tel. +48 32 755 06 04

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
  2. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170).
  3. Ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.).
  4. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1474).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz deklaracji (patrz załącznik).
  2. Wypełniony formularz załącznika do deklaracji Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu (patrz załącznik).
  3. Wypełniony formularz załącznika do deklaracji Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania (patrz załącznik).
  4. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  5. Szczegółowe regulacje prawne dotyczące rodzaju, wymogów formalnych składanych pełnomocnictw zostały zamieszczone w dziale IV rozdziale 3a ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi  DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości - Ministerstwo Finansów 

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Finansowy (pokój Nr 112 - I piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 42

 

Opłaty

  1. Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnej deklaracji dokonywany jest wymiar podatku na koncie podatkowym Podatnika. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. Podatek w wysokości obliczonej w deklaracji wpłaca się bez wezwania na rachunek budżetu właściwej gminy (miasta), w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
  3. W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty
  4. Decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego wydawana jest - po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania podatkowego - w wyjątkowych sytuacjach:
  • Podatnik w całości lub w części nie zapłacił podatku.
  • Podatnik, mimo obowiązku, nie złożył deklaracji.
  • Wysokość zobowiązania podatkowego jest inna, niż ta, którą wykazał Podatnik w deklaracji.

 

Tryb odwoławczy

  1. Podatek płatny jest bez wezwania, na podstawie złożonej przez Podatnika deklaracji, co oznacza - że w tym postępowaniu nie jest wydawane rozstrzygnięcie, od którego przysługiwałoby Podatnikowi odwołanie - za wyjątkiem szczególnych okoliczności, opisanych powyżej, w których wydawana jest decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.
  2. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
  • Grunty.
  • Budynki lub ich części.
  • Budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
  1. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają:
  • Użytki rolne lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
  • Pod warunkiem wzajemności – nieruchomości będące własnością państw obcych lub organizacji międzynarodowych albo przekazane im w użytkowanie wieczyste, przeznaczone na siedziby przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.
  • Grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych.
  • Grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi.
  • Nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów związków metropolitalnych i urzędów marszałkowskich.
  • Grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.
  1. Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej będące:
  • Właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych.
  • Posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych.
  • Użytkownikami wieczystymi gruntów.
  • Posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

- Wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości.

- Jest bez tytułu prawnego.

  1. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
  2. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
  3. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym istniał obowiązek.
  4. Podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminie do dnia 31 stycznia, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
  5. Deklarację na podatek od nieruchomości należy składać w urzędzie gminy (miasta) właściwego ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
  6. Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwały rady gminy (miasta).
  7. Niezłożenie deklaracji lub złożenie deklaracji po terminie może spowodować pociągnięcie Podatnika do odpowiedzialności karno-skarbowej.
  8. Stawki podatku uchwala Rada Miasta w granicach określonych przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (ustawa wyznacza górne stawki). Rada Miasta może różnicować stawki dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności:
  • Lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.
  • Lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.
  • Rodzaj prowadzonej działalności.
  1. Zwolnienia od podatku od nieruchomości reguluje art.7 ust.1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
  2. Zwolnienia i ulgi z podatku od nieruchomości przyznane kościołom i związkom wyznaniowym regulują odrębne przepisy.
  3. Zwolnienia z podatku od nieruchomości przyznane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych regulują przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
  4. Zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów i budynków wchodzących w skład nieruchomości przeznaczonych na budowę dróg publicznych, nabytych odpowiednio na własność lub w trwały zarząd:
  • Skarbu Państwa oraz przekazanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
  • Właściwych jednostek samorządu terytorialnego.

- regulują przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

  1. Rada gminy (miasta), w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia i ulgi przedmiotowe niż określone w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
  2. Niezapłacenie podatku w terminie powoduje obowiązek zapłaty odsetek od zaległości oraz może spowodować wszczęcie postępowania egzekucyjnego mającego na celu wyegzekwowanie zaległości podatkowej.

  3. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, co oznacza, że o zapłatę należności wraz z odsetkami organ podatkowy ma prawo upomnieć się za okres 5 lat wstecz. Okoliczności, które zawieszają bieg tego terminu określone są w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w art. 70, art. 70a i art. 71.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) - dalej RODO:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 0600
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja statutowych i ustawowych zadań Miasta Racibórz. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, a także w ramach sprawowania władzy publicznej.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych - art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Na jej podstawie przetwarzane są  dane podawane przez Pana/Panią dobrowolnie np. numer telefonu celem zapewnienia szybkiej i sprawnej komunikacji związanej z realizacją złożonego wniosku,
  • wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy - art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
  • wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa - art. 6 ust. 1 lit . c RODO,
  • wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym przez administratora - art. 6 ust. 1 lit. e RODO
  1. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  2. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  3. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wyznaczony przepisami prawa, w tym przez okres wskazany w instrukcji kancelaryjnej.
  4. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych osobowych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją ich niedopełnienia będzie brak możliwości realizacji sprawy.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą podlegały profilowaniu.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Finansowy

Dokumenty:
Plik pdf Deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1.pdf
27-09-2021 09:38:13
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
193KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości_dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu ZDN_1.pdf
27-09-2021 09:38:13
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
103KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości_dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania ZDN_2.pdf
27-09-2021 09:38:13
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
102KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik doc Deklaracja na podatek od nieruchomości (druk ma zastosowanie w przypadku zaistnienia obowiązku podatkowego prze 1 lipca 2019r).doc
27-09-2021 09:38:13
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
86KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu