Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
KARTA INFORMACYJNA
 Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
 Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
 Wydział  Spraw Obywatelskich nr tel. +48 32 755 06 16
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 15 października 2021 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych (Dz. U. poz. 1903).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 lipca 2025 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U.z 2025 r. poz. 1031).
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r., poz. 1394 z późn. zm.).
 Wymagane dokumenty
- Dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia jego uszkodzenia.
- Inny dokument tożsamości, np. paszport.
UWAGA: Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych.
 Sposób zgłoszenia: 
- Osobiście:
- w dowolnym urzędzie gminy,
- dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku przebywania poza granicami kraju.
- Przez pełnomocnika, składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
- Elektronicznie:
- korzystając z usługi udostępnionej na stronie www.gov.pl : Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód, a w przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu dziecka korzystając z usługi: Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby - unieważnij dowód - potwierdzając swoją tożsamość profilem zaufanym, certyfikatem kwalifikowanym lub e-dowodem, lub
- w aplikacji mObywatel.
UWAGA: Jeżeli zgłaszasz utratę dowodu elektronicznie koniecznie zaadresuj zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich (pokój Nr 11 lub 12 - parter)
 Numer telefonu: +48 32 755 06 32, +48 32 755 06 16
 Opłaty
Zgłoszenie jest wolne od opłat.
  
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Bez zbędnej zwłoki.
 Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy nie występuje
Inne informacje
- Zgłoszenie Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa nie powoduje konieczności zgłoszenia tego faktu w urzędzie gminy.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby niepełnoletniej lub ubezwłasnowolnionej dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
- Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistegodo - do dowolnego urzędu gminy lub konsula RP.
- Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go do dowolnego urzędu gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia utratę ważnych dokumentów tożsamości min. dowodu osobistego warto zastrzec w systemie „dokumenty zastrzeżone", realizowanym przez Związek Banków Polskich.
- Unieważnienie dowodu osobistego osoby pełnoletniej w wyniku zgłoszenia utraty dowodu skutkuje zastrzeżeniem numeru Pesel tej osoby w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Zastrzeżony nr PESEL można cofnąć w pok. nr 6 lub poprzez usługę: cofnij zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
- Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć niezwłocznie.
Przetwarzanie danych osobowych: Klauzula informacyjna RODO (patrz załącznik)
 
  
 