Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

18‑11‑2021 10:22:26

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Spraw Obywatelskich nr tel. +48 32 755 06 16

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.)
  2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 15 października 2021 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych (Dz. U. poz. 1903).
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 lipca 2025 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U.z 2025 r. poz. 1031).
  4. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r., poz. 1394  z późn. zm.).


Wymagane dokumenty

  1. Dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia jego uszkodzenia.
  2. Inny dokument tożsamości, np. paszport.

UWAGA: Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych.


Sposób zgłoszenia: 

  1. Osobiście:
  • w dowolnym urzędzie gminy,
  • dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku przebywania poza granicami kraju.
  1. Przez pełnomocnika, składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
  2. Elektronicznie:

UWAGA: Jeżeli zgłaszasz utratę dowodu elektronicznie koniecznie zaadresuj zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód. 

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich (pokój Nr 11 lub 12 - parter)
Numer telefonu: +48 32 755 06 32, +48 32 755 06 16


Opłaty

Zgłoszenie jest wolne od opłat.
 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

Bez zbędnej zwłoki.


Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje

 

Inne informacje

  1. Zgłoszenie Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa nie powoduje konieczności zgłoszenia tego faktu w urzędzie gminy.
  2. Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby niepełnoletniej lub ubezwłasnowolnionej dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
  3. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego  lub przekazania przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistegodo - do dowolnego urzędu gminy lub konsula RP. 
  4. Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go do dowolnego urzędu gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
  5. Dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia utratę ważnych dokumentów tożsamości min. dowodu osobistego warto zastrzec w systemie „dokumenty zastrzeżone", realizowanym przez Związek Banków Polskich.
  6. Unieważnienie dowodu osobistego osoby pełnoletniej w wyniku zgłoszenia utraty dowodu skutkuje  zastrzeżeniem numeru Pesel tej osoby w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Zastrzeżony nr PESEL można cofnąć w pok. nr 6 lub poprzez usługę: cofnij zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
  7. Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć niezwłocznie.
 

Przetwarzanie danych osobowych: Klauzula informacyjna RODO (patrz załącznik)

Dokumenty:
Plik pdf RODO.pdf
19-09-2025 08:17:50
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
159KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu