Informacje dla wyborców o warunkach udziału w głosowaniu

23‑01‑2025 10:57:03

Termin wyborów :18 maja 2025 r.
Ewentualna II tura: 1 czerwca 2025 r.

 

Wniosek o zmianę miejsca głosowania

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na 18 maja 2025 r., wyborcę, któremu przysługuje prawo wybierania, ujmuje się w spisie wyborców sporządzanym w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania, w którym dana osoba jest ujęta z urzędu lub na wniosek.

Wyborca może zmienić miejsce głosowania, jeżeli złoży pisemny wniosek w Urzędzie Miasta Racibórz – Wydział Spraw Obywatelskich, pok. nr 6 (parter) w okresie od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r. Wniosek złożony przed dniem pierwszego głosowania dotyczy również ewentualnego ponownego głosowania.

We wniosku podaje się:

  • nazwisko i imiona,
  • obywatelstwo,
  • numer PESEL Wnioskodawcy,
  • adres przebywania w dniu wyborów.

Wniosek może zostać złożony:

Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty. W przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania (II tura) wyborca, który nie złożył wniosku o zmianę miejsca głosowania przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania złożyć taki wniosek, najpóźniej w 3 dniu przed dniem ponownego głosowania tj. do 29 maja 2025 r.

Miejsce złożenia wniosku:

Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 6 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.

Wzór wniosku o zmianę miejsca głosowania

 

Głosowanie na podstawie zaświadczenia

Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z takim zaświadczeniem można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w Urzędzie Miasta Racibórz – Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 6 (parter) od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r.

Wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów, jeżeli złoży pisemny wniosek w dowolnie wybranym urzędzie gminy. Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę. W przypadku upoważnienia innej osoby do odbioru zaświadczenia wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL, adres zamieszkania, informację, w jakich wyborach wyborca jest uprawniony do głosowania a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia.

Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym był uprzednio ujęty.

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie zgubić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, zniszczenia itp.(niezależnie od przyczyny), nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, a tym samym wzięcia udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla w miejsca stałego zamieszkania. W przypadku gdy wyborca zgłosił zamiar głosowania korespondencyjnego, zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów nie wydaje się po wysłaniu do wyborcy pakietu wyborczego.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.


Miejsce złożenia wniosku:

Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 6 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.

Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania

 

Głosowanie korespondencyjne

Głosować korespondencyjnie może wyborca:

  • niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (do zgłoszenia wyborca niepełnosprawny dołącza kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności),
  • podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
  • który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.

Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego może być dokonane:

  • ustnie,
  • na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem,
  • na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu tej osoby w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • telefonicznie - w przypadku wyborcy niepełnosprawnego oraz wyborcy podlegającego w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych.

Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dotyczy także ponownego głosowania.

Zamiar głosowania korespondencyjnego należy zgłosić do Komisarza Wyborczego w Bielsku-Białej III (ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie do 5 maja 2025 r. w godzinach pracy Delegatury Krajowego Biura Wyborczego.

Numery telefonu: 33 813 63 74 lub 33 812 60 39

Wzór zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

 

Głosowanie przez pełnomocnika

Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania

Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy:

  • posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • którzy w dniu głosowania ukończą 60 lat.


Pełnomocnikiem nie może być:

  • osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
  •  mąż zaufania;
  • obserwator społeczny;
  • osoba kandydująca w wyborach.

Pełnomocnictwo można przyjąć:

  • tylko od jednej osoby lub
  • od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Pełnomocnictwa udziela się przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.

Wniosek o udzielnie pełnomocnictwa do głosowania składa się:

We wniosku zamieszcza się:

  • imię (imiona) i nazwisko,
  • numer ewidencyjny PESEL,
  • adres zamieszkania zarówno Wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania,
  • oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania.

Do wniosku dołącza się:

  • kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
  • pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania.


Akt pełnomocnictwa sporządza się na pierwsze oraz ponowne głosowanie odrębnie.

Wniosek należy złożyć w terminie do 9 maja 2025 r.

 

Miejsce złożenia wniosku:

Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 6 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.


Wzór wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania

 

Więcej informacji o uprawnieniach wyborców:

Informacje o uprawnieniach wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat
Informacja o upływie terminów związanych z uprawnieniami wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat

Informacja o warunkach udziału obywateli polskich w głosowaniu w obwodach głosowania utworzonych w kraju

 


Brak dokumentów
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu