Zgłoszenie wygaśniecia obowiązku podatku od nieruchomości - osoby fizyczne

17‑06‑2015

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 (32) 755 06 00,
Wydział  Finansowy nr tel. +48 32 755 06 04

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170).
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz informacji (patrz załączniki).
  2. Dokument potwierdzający wygaśnięcie obowiązku podatkowego, np.: akt notarialny, rozwiązanie umowy dzierżawy lub najmu, itp.
  3. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  4. Szczegółowe regulacje prawne dotyczące rodzaju, wymogów formalnych składanych pełnomocnictw zostały zamieszczone w dziale IV rozdziale 3a ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowalnaych - Ministerstwo Finansów

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Finansowy (pokój Nr 112 - I piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 42

 

Opłaty

  1. Złożenie informacji w sprawie podatku wraz z załącznikami - jest wolne od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnej informacji wydawana jest decyzja ustalająca wysokość podatku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. Decyzje wymiarowe na kolejny rok są wystawiane na początku roku i dostarczane Podatnikowi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w sposób przyjęty w danej gminie (mieście).
  3. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
  4. Podatek do kwoty 100 PLN płatny jest jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
  5. Osoby fizyczne, dla których wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy nie przekroczy określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru, nie będą otrzymywały decyzji podatkowych.
 

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
  2. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  3. W ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, osoby fizyczne zobowiązane są zgłosić właściwemu organowi podatkowemu fakt wystąpienia tych okoliczności.
  4. Zgłoszenie wygaśnięcia obowiązku podatkowego dokonywane jest poprzez złożenie Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru oraz przedłożenie dokumentów potwierdzających wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) - dalej RODO:

  1.  Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. (32) 755 0600
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja statutowych i ustawowych zadań Miasta Racibórz. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, a także w ramach sprawowania władzy publicznej.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych - art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Na jej podstawie przetwarzane są  dane podawane przez Pana/Panią dobrowolnie np. numer telefonu celem zapewnienia szybkiej i sprawnej komunikacji związanej z realizacją złożonego wniosku,
  • wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy - art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
  • wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa - art. 6 ust. 1 lit . c RODO,
  • wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym przez administratora - art. 6 ust. 1 lit. e RODO
  1. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  2. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  3. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wyznaczony przepisami prawa, w tym przez okres wskazany w instrukcji kancelaryjnej.
  4. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych osobowych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją ich niedopełnienia będzie brak możliwości realizacji sprawy.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą podlegały profilowaniu.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Finansowy

Dokumenty:
Plik pdf Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN_1.pdf
24-09-2021 11:05:47
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
156KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowalnych_ dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu ZIN_1.pdf
24-09-2021 11:05:47
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
119KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowalnych_ dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania ZIN_2.pdf
24-09-2021 11:05:47
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
100KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowalnych_dane pozostałych podatników ZIN_3.pdf
24-09-2021 11:05:47
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
117KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik doc Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (druk ma zastosowanie w przypadku zaistnienia obowiązku podatkowego prze 1 lipca 2019r).doc
24-09-2021 11:05:47
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
82KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu