Zbywanie lokali użytkowych na rzecz najemców

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Gospodarki Nieruchomościami nr tel. +48 32 755 06 68

 

Podstawa prawna

  1. Art.18 ust.2 pkt 9 lit. "a" i art.30 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).
  2. Art.34 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344).
  3. Art.3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).
  4. Uchwała Nr XLVI/745/2010 Rady Miasta Racibórz z dnia 27 października 2010r. w sprawie zasad sprzedaży lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Racibórz.
  5. Zarządzenie Nr 835/2016 Prezydenta Miasta Racibórz z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie ustalenia trybu postępowania obowiązującego przy sprzedaży lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Racibórz.
  6. Kodeks Cywilny.


Wymagane dokumenty

Dostarczone przez stronę

  • wniosek o nabycie lokalu użytkowego (patrz załącznik)

Zbierane przez wydział realizujący zadanie

  • dokumentacja dot. najmu sprzedawanego lokalu ( kserokopie: decyzji przydziałowej, umowy najmu, ewentualnych aneksów) oraz dane techniczne (inwentaryzacja techniczna) dot. lokalu i budynku w którym lokal się znajduje - wydane przez Miejski Zarząd Budynków w Raciborzu ul. Króla Stefana Batorego 8;
  • operat szacunkowy określajacy wartość nieruchomości lokalowej, sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego;
  • szkic obrazujący kondygnacje budynku, na których znajdują się : lokal i pomieszczenia przynależne do lokalu sporządzony przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane;
  • zaświadczenie stwierdzające "samodzielny" charakter sprzedawanego lokalu wydane przez Starostę Powiatowego.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
  • w sekretariacie Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (pokój Nr 220 - II piętro) lub
  • w Biurze Obsługi Interesantów (parter)
  1. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Gospodarki Nieruchomościami (pokój Nr 220 - II piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 68

 

Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej art. 2 ust.1 pkt 1, lit. "h" ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Inne opłaty:

  • cena sprzedaży nieruchomości lokalowej
  • cena lokalu + cena ułamkowej części gruntu, w przypadku sprzedaży ułamkowej części gruntu na własność
  • cena lokalu + I opłata z tyt. wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu
  • koszty zawarcia notarialnej umowy sprzedaży (wg taksy notarialnej)
  • koszty sądowe za założenie księgi wieczystej i dokonanie w niej wpisu prawa własności lokalu ( opłaty ustala sąd )


Termin udzielenia odpowiedzi

  • termin ustawowy - nie mają zastosowania przepisy rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego
  • termin rzeczywisty - 30 dni od daty otrzymania wniosku

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje
 

Inne informacje

  1. Sprzedaż odbywa się:
  • za gotówkę
  • na raty - pierwsza wpłata w wysokości minimum 50% ceny lokalu i udziału w nieruchomości wspólnej a w przypadku, oddania gruntu w wieczyste użytkowanie, pierwsza opłata z tego tytułu, winny być uznane na rachunku gminy przed zawarciem aktu notarialnego.
  1. Pozostała należność rozłożona zostanie na cztery równe raty roczne, płatne do 31 marca każdego roku, począwszy od następnego roku kalendarzowego po zawartym akcie notarialnym.
  2. Oprocentowanie liczone od całej niespłaconej kwoty długu, ustala się począwszy od dnia zawarcia akt notarialnego, w wysokości równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP i płacone będzie łącznie z ratą.
  3. Roszczenia gminy z tytułu powstałego zadłużenia, podlegają zabezpieczeniu hipotecznemu.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) - dalej RODO:

  1. Administratorem Danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl , tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja nabycia lokalu użytkowego  i związanych  z tym zobowiązań podatkowych i spraw windykacyjnych.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
  • wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy - art. 6 ust. 1 lit. b RODO.
  • wypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce   nieruchomościami - art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  1. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  2. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  3. Dane osobowe zgodnie z kategorią archiwalną Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt będą przechowywane:
  • w sprawach sprzedaży bezterminowo,
  • w sprawach podatkowych przez okres dziesięciu lat,
  • w sprawach windykacji przez okres pięciu lat, biegnący od czasu jej zakończenia.
  1. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  •  wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości zrealizowania wniosku o nabycie lokalu użytkowego.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji i nie będą profilowane.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Dokumenty:
Plik pdf Wniosek o nabycie lokalu użytkowego_1112842.pdf
17-05-2023 14:49:23
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
66KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu