Ulgi i zwolnienia z tytułu powiększenia lub nabycia gospodarstwa rolnego

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Finansowy nr tel. +48 32 755 06 42, +48 32 755 06 49



Podstawa prawna

Art.12 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333)

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek podatnika zawierający informację o zakupie gruntów wraz z oświadczeniem strony o stopniu pokrewieństwa w stosunku do osoby, od której rolnik nabył grunty (dot. kupna na powiększenie lub utworzenie gospodarstwa rolnego) - patrz załącznik.
  2. Kserokopia aktu notarialnego.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Finansowy (pokój Nr 112 - I piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 42 lub +48 32 755 06 42

 

Opłaty

Brak

 

Termin udzielenia odpowiedzi

1 miesiąc,

 

Tryb odwoławczy

Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Prezydenta Miasta w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy złożyć w sekretariacie wydziału lub Biurze Obsługi Interesantów.

 

Inne informacje

  1. Zwalnia się z podatku rolnego grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
  • będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
  • będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  • wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie
  1. Okres zwolnienia, o którym mowa powyżej, wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy.
  2. W/w ulgę stosuje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika (art. 13 d ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy)
  3. Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek (art. 13 d ust. 3 cytowanej na wstępie ustawy)

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 216/679 z 27.04.2016 r.   w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektyw 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr  119 poz. 1 z 2016 r.) – dalej RODO

  1. Administratorem Danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47 – 400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest wydawanie decyzji w sprawie zastosowania zwolnienia   w podatku rolnym z tytułu zakupionego gruntu.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO – wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy z 20.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy z 15.11.1984 r. o podatku rolnym.
  5. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności  w procesie ich przetwarzania.
  6. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  7. Dane osobowe będą przechowywane w przypadku podatku od nieruchomości przez okres 10 lat,  a w przypadku podatku rolnego przez okres 5 lat.
  8. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
    1. żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
    2. sprostowania danych osobowych,
    3. żądania usunięcia danych,
    4. żądania ograniczenia przetwarzania,
    5. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    6. wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  9. Podanie przez Pana/Pani danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pan//Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości wydania żądanego zaświadczenia.
  10. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą poddane profilowaniu.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Finansowy
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Dokumenty:
Plik pdf Wniosek o udzielenie ulgi w podatku rolnym_1111933.pdf
16-05-2023 13:50:07
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
87KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu