Wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym

02‑03‑2015

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Urząd Stanu Cywilnego, u. Wileńska 7,  nr tel. +48 32 755 06 20

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681 z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony wniosek (patrz załącznik).
  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
  3. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Portalu Gov.pl  z wykorzystaniem usługi: Uzyskaj zaświadczenie o stanie cywilnym

 

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Wileńska 7, 47-400 Racibórz
Numer telefonu: +48 32 755 06 20

 

Opłaty

  1. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia: 38 PLN.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.
    Numer Rachunku Bankowego : MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692
    Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w w kasie Urzędu.
  5. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym zostanie złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, w którym nastąpiła rejestracja aktów stanu cywilnego, zaświadczenie wydaje się w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  2. Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym zostanie złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, w którym nie nastąpiła rejestracja aktów stanu cywilnego, zaświadczenie wydaje się w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  3. Odmowa wydania zaświadczenia o stanie cywilnym następuje w formie decyzji administracyjnej, wydanej w terminie 1 miesiąca, a w szczególnie skomplikowanych sprawach nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

 

Tryb odwoławczy

  1. Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania zaświadczenia.
  2. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  3. O zachowaniu terminu decyduje data nadania zażalenia.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
  6. Wniesienie zażalenia jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Z rejestru stanu cywilnego wydaje się zaświadczenie o stanie cywilnym.
  2. Zaświadczenie o stanie cywilnym stanowi oznaczenie stanu cywilnego jako sytuacji osoby w odniesieniu do małżeństwa.
  3. Zaświadczenie o stanie cywilnym jest wydawane osobie, której dotyczy.
  4. Wydane zaświadczenie o stanie cywilnym jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty sporządzenia.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) (dalej RODO) informujemy, że:

  1. Administratorami Pani/Pana danych osobowych są:
  • w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru PESEL i Rejestru Stanu Cywilnego - Minister Cyfryzacji, Warszawa, ul. Królewskiej 27, e-mail: iod@mc.gov.pl lub formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt,
  • w zakresie kształtowania jednolitej polityki realizacji obowiązków określonych w ustawie - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, 02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5 lub e-mail: iod@mswia.gov.pl,
  • w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach - Prezydent Miasta Raciborza, 47-400 Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6 lub e-mail: iodo@um.raciborz.pl.
  1. Celem przetwarzana danych osobowych jest prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska, a także sporządzanie testamentu allograficznego, wypełnianie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie statystyki publicznej, oraz ustawy o ewidencji ludności.
  2. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
  3. Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Państwowego w Katowicach Oddział w Raciborzu.
  4. Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny.
  5. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
  6. Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
  8. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosków.
  9. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności oraz art. 6 ust. 1 lit . c RODO i art. 6 ust. 1 lit . e RODO.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Urząd Stanu Cywilnego

Dokumenty:
Plik pdf Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.pdf
10-09-2021 09:35:30
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
437KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.pdf
06-12-2021 15:03:46
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
68KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more