Informacje dla wyborców o warunkach udziału w głosowaniu
Termin wyborów: 7 kwietnia 2024 r. w godzinach 7:00-21:00
Ewentualna II tura: 21 kwietnia 2024r.
Obywatele polscy mogą głosować w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zarządzonych na dzień 7 kwietnia 2024 r., pod warunkiem, że są ujęci w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców.
Wyborca zameldowany na pobyt stały, który nie złożył wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w innym miejscu, będzie ujęty w spisie wyborców, w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały.
Wyborca ujęty w stałym obwodzie głosowania na własny wniosek, będzie w spisie wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla adresu, pod którym ujęty jest w stałym obwodzie głosowania.
Wyborca zameldowany na pobyt czasowy (przebywający czasowo) zostanie ujęty w spisie wyborców w miejscu jego zameldowania na pobyt stały.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania
W wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego wniosek, o zmianę miejsca głosowania może złożyć wyłącznie wyborca niepełnosprawny. Wniosek ten dotyczy wyłącznie lokalu obwodowej komisji wyborczej, który jest dostosowany do potrzeb wyborców niepełnosprawnych, położony w okręgu wyborczym właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania wyborcy. Jedynie w przypadku gdy w tym okręgu wyborczym nie ma takiego lokalu wyborczego, wniosek może dotyczyć lokalu obwodowej komisji wyborczej dostosowanego do potrzeb wyborców niepełnosprawnych położonego w innym okręgu wyborczym.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania można złożyć do 4 kwietnia 2024 r., w Urzędzie Miasta Racibórz – Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 5 (parter). Wniosek złożony przed dniem pierwszego głosowania dotyczy również ewentualnego ponownego głosowania.
We wniosku podaje się:
- nazwisko i imiona,
- obywatelstwo,
- numer PESEL Wnioskodawcy,
- adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek może zostać złożony:
- na piśmie w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem (patrz załącznik),
- w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez Ministra Cyfryzacji
Wniosek o zmianę miejsca głosowania wyborcy niepełnosprawnego w przypadku ponownego głosowania składa się w okresie od 8 kwietnia 2024 r. do 18 kwietnia 2024r.
Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców.
Miejsce złożenia wniosku:
Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 5 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.
Głosowanie korespondencyjne
Głosować korespondencyjnie może wyborca:
- niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (do zgłoszenia wyborca niepełnosprawny dołącza kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności),
- podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
- który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.
Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego może być dokonane:
- ustnie,
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (patrz załącznik),
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- telefonicznie – w przypadku wyborcy niepełnosprawnego oraz wyborcy podlegającego
w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych.
Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dotyczy również ewentualnego ponownego głosowania.
Zamiar głosowania korespondencyjnego należy zgłosić do Komisarza Wyborczego w Bielsku-Białej III (ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie do 25 marca 2024 r. w godzinach pracy Delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
Numery telefonu: 33 813 63 74 lub 33 812 60 39
Termin zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) w przypadku niezgłoszenia zamiaru przed pierwszym głosowaniem upływa w dniu 11 kwietnia 2024 r.
Głosowanie przez pełnomocnika
Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy:
- posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, - którzy w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być:
- osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
- mąż zaufania;
- obserwator społeczny;
- osoba kandydująca w wyborach.
Pełnomocnictwo można przyjąć:
- tylko od jednej osoby lub
- od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnictwa udziela się przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy,
w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.
Wniosek o udzielnie pełnomocnictwa do głosowania składa się:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (patrz załącznik),
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
We wniosku zamieszcza się:
- imię (imiona) i nazwisko,
- numer ewidencyjny PESEL,
- adres zamieszkania zarówno Wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania,
- oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania.
Do wniosku dołącza się:
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania (patrz załącznik). Akt pełnomocnictwa sporządza się na pierwsze oraz ponowne głosowanie odrębnie.
Wniosek należy złożyć w terminie do dnia 29 marca 2024 r.
Termin złożenia wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) w przypadku niezłożenia przed pierwszym głosowaniem upływa w dniu 12 kwietnia 2024 r.
Miejsce złożenia wniosku:
Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 5 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Wyborcy:
- stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały w tej gminie,
- oraz stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres stałego zamieszkania,
- nigdzie niezamieszkali, przebywający stale na obszarze gminy, z zastrzeżeniem, że wyborca ten w miejsce adresu stałego zamieszkania podaje adres, pod którym będzie możliwe skontaktowanie się z nim przez pracowników urzędu gminy
mogą złożyć wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zamieszkania.
Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania składa się do urzędu gminy właściwego dla miejsca stałego zamieszkania.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania dla obywateli polskich lub dla obywateli UE i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (patrz załączniki).
- Dokument tożsamości (dowód osobisty, mDowód, paszport).
- Dokument potwierdzający fakt stałego zamieszkania w Raciborzu, np.
- tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu mieszkania);
- oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym osoba wnosząca wniosek zamieszkuje, które potwierdza stałe zamieszkanie w lokalu;
- umowy na dostarczanie mediów użytkowych do lokalu lub inne zawarte przez wyborcę ubiegającego się o ujęcie w stałym obwodzie głosowania, w których wskazano adres lokalu;
- potwierdzenie rozliczenia podatku, w którym wyborca wskazał adres zamieszkania
w Raciborzu (tylko ta strona PIT, gdzie znajduje się adres zamieszkania); - inne dokumenty np. umowa o pracę lub zaświadczenie o zatrudnieniu itp.
Dokumenty należy dostarczyć:
- w postaci papierowej w Wydziale Spraw Obywatelskich w godzinach przyjęć stron (pokój Nr 5 - parter),
- przesłać elektronicznie za pośrednictwem Portalu gov.pl z wykorzystaniem usługi Zmień stały obwód głosowania lub dopisz sie do CRW
Przed wydaniem decyzji, organ jest obowiązany sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania spełnia warunki stałego zamieszkania pod adresem wskazanym we wniosku.
Decyzję o ujęciu lub o odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje się w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku.
Miejsce złożenia wniosku:
Wydział Spraw Obywatelskich pok. nr 5 (parter)
Tel. 32 75 50 615, 32 75 50 631, 32 75 50 752.